jag

jag

tisdag 9 december 2014

Fi..den kvinnliga frigörelsen..

Blev lite full i skratt idag då jag hör om feminism..
Vad är feminist/kvinnligfrigörelse?

Ägnade detta ämne en tanke då jag stod och strök våra kläder..
Är jag fast i kvinnofällan?
Är jag en typisk halv frigjord kvinna?

Ja ni förstår hur jag tänkte..jag hade under dagen, kokat fond på räkskal som jag sparade från helgens 70-tals middag, jag satten en fördeg på surdegsbröd kvällen innan så att jag gjorde resten på morgonen, jag satt vid symaskinen, sen så hade jag kafferep med grannen, jag kokade en fisksoppa till middag och så strök jag kläder..

Är jag ett hot om den kvinnliga frigörelsen?

Eller är jag bara en kvinna?

Men så dyker alla gånger som jag fått höra att jag är manhaftig..skratt..

Jag sportar, jag jagar, jag kör skoter, älskar att köra bil fort, jag klipper gräs, håller på med ved, jag skottar snö...massor av "mansgöra" 
Tycker på något sätt att det hör till en modern kvinna att göra detta också.

Jag har en man som bär in ved och jag mår inte dåligt av det, han drar igång min skoter om jag inte orkar, han hjälper mig att ta upp skotern då jag kör fast och han surar inte för det, han borrar mina hål när vi pimplar..

Jag mår inte ett dugg dåligt av att han gör massor av sådana saker för mig för jag gör massor av saker åt honom..

Jag tror att det är frågan varför jag gör det..jag gör det för att jag är ledig mycket mer än han, gör det så att vi får lite mer tid att göra roliga saker tillsammans.

Att jag typ "krånglar" till det med maten är bara min upptäckarglädje inom mat..Baka surdegsbröd är en lisa för själen att få borra ner händerna i en härligt doftande deg..

Nu ska jag bara "montera" ihop soppan duka fram och skära upp lite bröd så kan vi äta innan vi drar ut med hundarna.

Ha en härlig dag!

2 kommentarer:

  1. Du har ju helt rätt. Själv tycker jag inte alls om FI... Jag tycker om att make passar upp mig och jag älskar att i Estland öppnar män dörrar till kvinnor och drar stolen om de vill sätta sig. Så är det bara...

    SvaraRadera
  2. Vi är ju moderna människor som kan gilla massor av olika saker..Att hjälpas åt att få en härlig vardag mår ju ingen dåligt av.

    SvaraRadera