jag

jag

fredag 23 september 2011

Trodde inte mina ögon..

Nu på morgonen..

1a snön visade sig..nog längtar jag att få åka skidor men....det är lite för tidigt..vill så gärna jaga lite till på barmark.

Så här fin var bilen nu på morgonen..


Jag är så förvånad och glad över hur min lilla Fixa har startat upp denna höst.

När jag och Jonas var ut med henne före jakten så skämdes jag nästan över hur uselt hon jagade. Men sen jakten startade går hon från klarhet till klarhet.
Någon fälld älg har det ännu inte blivit men det kommer..

Igår gjorde hon ett perfekt upptag som resulterade i att det stog på upptagsplatsen..att det sen visade sig vara en ko och den fick springa vidare gör inte så mycket..

Att vara älghund i dessa tider kan vara svårt..hussar/mattar har väntat hela året på detta och sen visar det sig att den inte fungerar som man hade velat att det skulle göra...

Att det inte fungerar kan ha många orsaker ...kanske det är på hussarna/mattarna det beror på...det enda man som matte/husse inte kan påverka är hundens arbete vid älgen...inte heller skallets art och hörbarhet.

Söket säger många...för att en hund ska orka söka och jobba så måste den vara välförberedd....hur många hundar är det..
Har kollat pejli historik i höst noterat hur långt de har sprungit på en jaktsväng...från 14 km till 40 km...
Tänkvärt....

Söket är olika mellan individer men även mellan olika raser..
De brukar säga att får du igång en tik så har du något du aldrig får i en hanhund...Sen så kan det ju också beror lite på dagsformen..

Det som jag tycker skiljer sig är att en van och erfaren hund lever lite på rutin och en oerfaren hund lever lite på nyfikenhet..

Sen att jag som hundförare känner mig trygg, GLAD, lugn påverkar mer än vad man tror..

Denna höst är den roligaste hösten på länge..inga krav på vare sig mig eller hundarna...

Jag älskar mina hundar även om de inte blir den stjärnan som många vill ha..
Att få en stjärna till älghund är inte lätt någon sa 1 på 10..men jag vill säga kanske oddsen är mindre...för jakten är trots allt bara några veckor om året resten av tiden ska de vara trevliga att umgås med..

Det är inte lätt att jaga när markerna står i damm vatten överallt även på hård landet..hur lätt är det för hundarna..


Tänkte hur har ett kors hamnat här i skogen..men det visade sig vara en pil till ett pass


Sötaste killen i byn



Så långt det blev :))

Hoppas att ni har det bra och får en fin helg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar