jag

jag

onsdag 4 april 2012

Var bra tvungen..

Jag vet att jag har massor att göra här hemma..laga mat, packa och städa mmmm....men det går inte för mig att ens börja när jag har drivet att måsta ut på skidor..passa på att få göra en dröm tur på skidor nu när det är SKARE..

Började med att åka efter mitt vanliga skidspår mot Tjapps, vek av från den och for ospårat mot Murjevare, jag vet att det går en skogsbilväg någonstans i närheten .... jag fann den..men vad jag hade glömt var att det var uppför LÅNGT..

Här är jag på toppen..pust :))
 Jag fortsatte vägen ner mot Reivovägen, när jag kom till vägen som går mot Storliden ringde jag mamma för att försäkra mig att någon kunde eventuellt komma och hämta mig i Tjapps..
Roligt var det att åka där efter vägen för jag har jobbat där för länge sedan med hjälpplantering och vi friställde redan satta plantor..,Många år sedan jag var där..

Vid vägens ände fann jag dessa spår..Tror att det kan röra sig om orrspel..tyckte inte att spillningen som fåglarna hade lämnat efter sig var Tjäder...första gången jag har sett detta..

Vi fortsatte vår resa i ospårad terräng...det som var mest spännande var alla diken som en gång har blivit grävt på hygget mot Reservatet..
 När jag såg detta förfallna älgtorn kom jag att tänka på Grästjärns Harry som jagade på dessa marker, Alfons Wallström också en minnesvärd person jagade även han här....ganska fina dessa "fornlämningar"
 Här kunde det ha trilskats massor..skulle över en bäck med ganska höga sidor då jag skulle ta stöd med staven för att inte ramla, när jag fick upp staven igen så var trugan borta...hade inget val, det var bara att börja gräva och till slut så fann jag den...vilken lycka..började tänka det är långt till ett hårt spår..jag hade ju skait skidorna så det hade nog gått men det hade ju tagit mycket längre tid och varit mycket jobbigare..
Med hjärtat i halsgropen några gånger så tog jag mig ner..hade jag varit själv hade det inte varit någon fara men Fixa tyckte att det var så skoj i gammelskogen i Reivo...jag kom ner till Långträsket...hemmaplan :)) Reivo i bakgrunden.
När jag kom till Arnes torn efter Trönemyrvägen så bestämde jag mig för att åka hela vägen hem igen...tog myr/bäcksystemet till Joullejaur, skoterleden en bit tog av från den och åkte ospårat en bit till jag kom på mitt spår igen..

Hela turen tog 2,5 timmar och blev ca 3 mil, jag såg massor av spår bland annat Mård, en stor Tjädertupp, en flock med orrar och en Korp..

Nu är jag nöjd...

Ha en riktigt GLAD PÅSK allihopa

1 kommentar:

  1. Det viktiga är väl att man upplever och sen vad sanningen är spelar väl mindre roll i vägens ände.
    Drömmen är ändå det viktigaste.
    /-Anders

    SvaraRadera