jag

jag

torsdag 13 november 2014

Nödvändigt ont eller njutning!!

Ja meningarna är delade..när det gäller mat..
För mig med massor av tid hemma så är det roligt att testa på och lägga ner tid på en god måltid. Jag förstår att många inte har tid att lägga ner timmar med långkok när man jobbar men man kan göra det när man är ledig..

Stoppa köttet i en gryta trycka ner lite gosaker som smaksättning buljong/vätska att puttra i..några timmar i en lågtempererad ugn eller i en gjutjärnsgryta på spisen med låg värme på sen så kan man pyssla på med lite andra saker.

Hur enkelt o gott som helst!



 
Som denna jag gjorde igår, gott enkelt, nyttigt,,älgkött så klart kan det bli så mycket bättre, magert, ekologiskt och massor med smak.

Att äta nyttigt började jag med när jag vara ca 25 år och fick veta att jag hade högt kolesterol. Då för 25 år sen fanns inte internet kunde inte googla, det fanns nästan inga light produkter och många livsmedel var fulla med konserveringsmedel och färgämnen. Det var helt enkelt andra tider då.

Vad gjorde jag? Jo, jag började läsa Må bra tidningen och skaffade mig insikt i vad som är bra mat och det har följt mig sen dess.

Några ord från läkaren etsades fast i mitt huvud!
-Ändra om din kost nu när du är ung för det är lättare att ändra dåliga vanor när man är ung!
Å det har jag verkligen försökt anammat.

Att välja att äta mycket grönsaker till maten eller i maten är för många svårt men för mig är det en självklarhet, att sen dottern fick med sig det ser jag som en jätte bonus och att hon ger det vidare till sina söner är så roligt att se.

Jag kan visst äta palt o pannkaka men det är inga favoriter trots att jag gör dem nyttigare genom att tillsätta massa fibrer i dem kanske är det den mentala spärren jag fick när jag som 25 åring la om kosten. Bort med vitt,,mjöl socker mjölk.

Tänk att det stod det om i må bra för 25 år sedan och det gäller än och fler o fler börjar upptäcka det.

Detta är ett ämne som jag verkligen brinner för och som jag vill inspirera människor till att börja med..god nyttig mat är enkelt.

Visst så kan jag bort se från detta o äta mindre bra måltider (aldrig utan pizza) å jag dör inte av det heller utan kan njuta av det men det är vad man äter alla övriga måltider som har betydelse.
 

Detta är också smaskens en god älgentrecote med goa tillbehör och ett gott vin i glaset.
Jag är inte på något sätt en renlevnads människa utan jag lever för att äta god mat som är nyttig och och smakrik.

När jag började skriva idag så var det inte meningen att det skulle bli ett mat inlägg men så är det..ledig idag..undrar just vad jag ska pyssla med idag förutom att laga en marinerad kyckling i ugnen, en god sås till och råris till..grönsaker självklart...

Ha en härlig dag alla ni


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar