jag

jag

onsdag 10 april 2013

Bara för att...

Bestämde mig redan i Söndags att Tisadag ska bli min ledigdag.
Det betyder i min värld..mest svammel inget "måsten"..

Vad är bättre än att valla upp skidorna och fara på en långtur på skidor med hundarna..
Funderade många tankar kring om jag skulle ha en eller två hundar...
En hund är lätt att kontrollera. Två hundar lite jämnare fart..

Det blev Rocky och Fixa..Fixa är ju van att gå på längre turer men inte Rocky..Rocky har ibland bara gett upp i spåret börja fjänta sig som att rulla sig, gå, pissa..därför var jag lite tveksam om han skulle klara det mentalt..

Rocky skötte sig exemplariskt...de gick så bra och fint tillsammans..visst gick det massor fort i några perioder då de hade någon go lukt i nosen..
När det går så där fort börjar man frysa speciellt när det är några minusgrader i skuggan..

Vi såg under dagen några skogsfåglar av okänt ursprung, fiskare på norra reivosjön, 1 Tjädertupp, 3 orrtuppar, 1 fiskare på Arvidsjaurssjön, en mamma med barnvagn på sjön, 1 skoter förare, 1 skidåkare och 3 hundspann..

Som ni ser så var jag ju inte ensam i spåret..
Jag tror att vi var rätt nära renar för det fanns massor av renspår och hundarna sprang som galningar, när vi stannade vid Reivokojan så skummade de runt munnen..

Jag tänkte det är nog ca 30 km till Arvidsjaur,,,men när jag kollade på mobilen som jag satt på gps mätning visade 23 km och då var vi bara vid E45 som vi skulle korsa...

Tror att jag fick en mental kollaps...tänkte 23 hit det måste ju vara 50 till flygbryggan på Arvidsjaurssjön..blev lite "jaha" när jag såg 40km och det ganska exakt, fattades 30 meter, plötsligt så kände jag mig lite snopen att det bara vart 40 km men så här i efterhand är jag nöjd..jag är ju inte 20 år heller ;)

Jag är lite för dåligt tränad denna vinter, jobbat för mycket...
Huja, vad vissa muskelgrupper ömmade och krampade lite under sista milen..
Eftersom jag till största delen stakar så började ryggmusklerna göra sig påminda, gick över till att skaita,,skaitat lite denna vinter så jag blev rätt så fort trött i bena och fick byta 1 ben ofta så den andra fick vila..

Jag hade super fina skidor,,och jätte duktiga hundar..

 Vi hade en VÄLDIGT lugn kväll här hemma..Rocky ligger under bordet och Fixa ligger i soffan..De var så nöjda att de inte ens tiggde glass :)

Undrar vad jag ska dra Jonas på för långtur..blir nog kanske till fjälls..för hundarna verkar inte ha något problem med det..

Hur mår jag idag..visst känns det men ännu inte värst..

Ha det så bra
 

2 kommentarer:

  1. Kan det hända att du var lite vilsen bland alla spår? 23 km? 40 km? Fast det tror jag inte. Du vet säkert varje träd och varje spår i område ca ????? Hela Norrbotten typ.... :D

    SvaraRadera
  2. Ha ha..det finns ju markerade leder, vilket var tur för jag blev lite förvirrad vid flygplatsen :)...jag har ju åkt sträckan förr så jag har ju ett hum hur det ser ut :)

    SvaraRadera