jag

jag

söndag 25 augusti 2013

Enligt gammal ...

Sed så brukar första frost natten komma natten mot Lovisa, alltså i natt.

Rätt skoj ändå att få höra något sådant.
Tänker tillbaka till i mitten på -80 talet då jag började traska med som jägare så mycket mer frost nätter det var under jakten.

Minns en morgon 1a älgjaktsveckan troligen runt -85, jag följde med Jonas och vi hade lånat Labb, pappas gråhund.
Vi startade tidigt på morgonen, frost på marken solen steg upp, vacker morgon.
Vi satt och väntade på hunden någonstans på Långträskberget i Tjapps.
Solen började lysa i ungskogs trätopparna, där vi satt var marken gnistrande av frost.
När vi satt där började det låta något surrande, när vi tittade upp så var det massor av getingar i ungskogens trädtoppar som badade i solljus och hade börjat tina upp.

Tänker ofta på det när jag är ute i frostig mark.
Fast numera är det ju sällan frost i September ens, därför var det roligt att få höra en sån sak att det ska frysa natten mot Lovisa..

Ha en bra dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar