jag

jag

måndag 6 maj 2013

Sista natten med gängen..

Hade vi med Birgit A som jobbar sina sista nätter ons o tors sen har hon pension..
Jobbat 8 år med henne, vi har varit "helg tillsammans" jobblag tidigare i många år, sen vi fick önskeschema så har det rubbats..
 Därför kändes det roligt att få jobba sista helgen med henne...hon kanske kommer tillbaka o jobbar någon natt,,vi får se..

Det har nog blivit lite för mycket av det goda..ha ha ha..Jonas tyckte att vi skulle ha en "DETOX" tills Midsommar...inte jag jag lovar..

Inget fikabröd,,inget godis,,ingen alkohol,,
Bara god o nyttig mat..lätt som en plätt ..eller???

Fikabröd inga problem för mig som inte är någon fikabröds ätare, godis,,fungerar också bra att vara utan, äter inte så ofta..
Alkohol,,inga problem det heller men visst skulle det smaka med ett glas till någon go middag..

Jag vill inte ha några som helst undantag men min kära sambo gillar detta med fika o gosaker vill gärna visa uppskattning till den som bjuder..

Jag hörde något bra på Radion för en tid sedan..en dietist sa att istället för att tänka på att man måste "banta"..så ska man tänka..

"Jag är allergisk mot kalorier"
Vi är olika, jag får ofta höra men inte behöver du ju tänka på vad du äter som är så smal...
Men om jag inte tänkt på det så har jag inte varit smal....man får inget gratis..

Vi brukar kolla blodtrycket lite då o då jag o Jonas..
Hittade o läste tidigare koll 2011 då låg Jonas på ett lätt förhöjt blodtryck, typ 152/95.
De senaste gångerna så ligger han på typ 135/85, pulsen har blivit lägre o lägre..
Men det är klart han har minskat ca 12 kilo konditions motionerar..HÄ LÖNSCH.

Att göra Detox har inte med att vi ska minska vikt utan mer för att få en stund att tänka på vad vi gör med vårt liv..

Huvva,,så mycket viktprat...hade ju inte tänkt att denna blogg ska bli någon bantarblogg nä vill hellre att det ska vara en "MÅBRA" blogg..

Att må bra är ett vitt begrepp och det kan ju te sig olika för olika personer...
Fast så mycket har jag varit med om att jag vet att det är bara jag själv som kan göra en förändring..allt handlar om att bestämma sig för vad jag vill få ut av livet..

Man kan måbra på så många olika sätt,,men den dagen då jag börjar sluta gilla den personen jag ser i spegeln varje dag,,den dagen då jag känner att detta är inte jag,,,den dagen då jag känner "men blev det inte mer",,,,,,,då kanske det är dags för en "detox", för er som inte vet vad ordet detox är kan jag väl likna det med "avgiftning"..
Dags att göra en förändring..det är bara du som kan göra den..

Vi får väl se om den håller så länge Detoxen...tror faktiskt det...

Helt förundrad att jag mårsåbra i kroppen efter löppassen..gillar verkligen mina nya löpskor..inget ont bara skönt..kanske att dessa skor passar mig perfekt..det får framtiden utvisa..

Oj oj oj va jag längtar tills på Torsdag...Har sett ut fina utemöbler som jag ska köpa..vajer till uteplatsen...

Har nästan inte tid att jobba sista natten..

Ha det så bra..o förlåt att det blev lite vikttjafs..var inte meningen..

O ni se till att ni måbra idag o imorgon och försök hitta motivationen till det,,,

2 kommentarer:

  1. Håller helt med om att det är en själv som kan förändra för att må bra. Ibland kan det dock behövas hjälp - men det är en själv som måste ta emot hjälpen och vilja.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt men det är ju du som måste vilja...det jag tänker på är väl mer det som snackas på fikarasten du vet..börja motionera,,ändra kost..etc..inga större saker men som kan ha stor betydelse för en i långa loppet..jag är väl lite skadad för att jag jobbar inom vården..jag brukar säga..
    "Om jag gjort det mesta rätt ätit rätt motionerat och ändå blir sjuk så kan jag kanske ta det för att jag har då försökt undvika sjukdomen, för tänk om jag struntat i att vi har massor av hjärt o kärlsjukdomar i släktenoch bara kört på och får tex en stroke..då behöver jag inte tänka iaf.."varför gjorde jag inget" man kan få sjukdomar iaf men då har jag då försökt undvika dem...så tänker jag...gäller förövrigt att försöka undvika stress å..jag försöker bara må så bra jag kan och det innebär att jag unnar mig både lite onyttigt och något glas vin för det få mig att må bra..

    SvaraRadera