jag

jag

onsdag 10 november 2010

Bistert...

Man upplever ofta att det är värre just nu än vad det var förr..undrar varför det är så??
Är det åldern?...Är det bara för att man ska ha något att klaga på??
Säger som den gamla lappgubben sa en midsommar som var fylld av blodsugande flygfän..
-Är det inte mygg nu så är det något fel..

Så är det..kommer inte kylan och snön just nu så kanske det är något fel på moderjord..
Var till Arvidsjaur med gamla Bettan (Mercan) igår..handlade lite mat och började kolla på julklappar.

Jag som tänkte dissa julen köpte julpynt..Hur går det ihop..:)
När jag kom ut från Varuhuset så möttes jag av denna himmel.

Annars så snurrar livet på det enda tråkiga med kylan är att det inte är så kul att åka skidor men idag så är det "bara" -12..tror skidorna åker fram trots allt.

Jag läste en undersökning på expressen eller aftonblade där folk hade talat om varför de tränar.
När jag läste vad de svarat så såg jag att varför jag tränar delas av många.
För att må bra..
För att det är så roligt..
Det är de största orsakerna för mig varför jag tränar så mycket..

Kroppens eget morfin som utsöndras när man jobbar på är det bästa smärtstillande för mig...
Har provat mig fram lite hur jag ska träna, ibland så har jag känt mig sliten i kroppen och skyllt det på för mycket träning men jag tror att det är bristen på sömn som sliter mest på mig..
Kommer att testa att 3 dagar med konditions träning en dags vila..får se hur det känns..
Faktum är att jag känner mig väldigt stark och pigg just nu och det är en skön känsla.

Igår ringde jag min sjukgymnast för att få en tid, hon är en upptagen kvinna så jag får vänta..som jag sa till henne har haft ont så länge att det spelar ingen roll..

Hon hade en teori om vad det är och jag hoppas att hon får till det för kanske att jag kan löpträna igen efter det..

Läste en blogg idag om att börja träna...alla har vi varit där en del är där fortfarande...
Konsten är att hitta motion i vardagen..att börja enkelt och inte så länge..
Mina tips..
Framför tvn, tar ingen extra tid..belöningen är att man får en känsla av att varit så duktig..
Sittups, armhävningar, pilates bollsövningar, cykel
Jag brukar varva övningar på pilates bollen x3..massor av övningar finns på nätet..

Sen att få in promenader i vardagen..börja med lite korta promenader för börjar man på en gång med 1 timme så blir ofta tiden för knapp och det rinner ut i sanden. Ta då heller en kortare promenad i högre fart.
När man väl kommit igång då blir promenaderna både fler och längre..

När man väl fått in motionen i vardagen så ökar man dosen automatiskt..
Gå inte och köp massor av dyra maskiner..för har du inte fått in tänket så får den bara stå och samla damm och du mår bara dåligt av det..

Sätt upp ett mål om du vill det kan vara bra..gå samma sträcka och försök pressa tiden eller öka på längden..öka mängden situps varje vecka..

Övriga tips..
Bra skor är ett måste..
Köp speciella kläder, måste inte vara dyra eller så men att dessa är för just detta ändamål...
Prata träning med någon så får man energi/inspiration..

Oj så mycket det blev skrivet av bara en tanke..

Gerd...det är kallt men det är en skön känsla när det knarrar under skorna när man är ute och går..
Som de sa förr stavningen är lite si och så med...
"Kall gneda före"

Ha det bra och sköt om er..

1 kommentar:

  1. Det uttrycket har jag hört förut! Jo det är härligt med knarr under skorna! Tyvärr är Övik ett "blåshål" vid kusten. Idag har det snöat en hel del och nu är det vitt, ljust och fint ute. Det är såna här dagar jag är glad att ha fyrhjulsdrift. Det har varit snökaos här under hela dan men nu dalar snöflingorna sakta ner från himlen. Lite julstämning får jag!

    SvaraRadera