jag

jag

söndag 27 maj 2012

Livet....bra eller??

Bara vad som förväntas av en...att som kvinna ha allt på sig, att man ska klara det och det...att från barnsben lärt att när man är kvinna så ska man göra si eller så...samhället ställer omärkbara krav...läste en artikel om detta...att tjejer får höra att liknande "som kvinna så ska man ha fint och sköta hem etc etc, annars så får man ingen man...en kille behöver inte göra allt rätt för han är ju ändå en kille....

Att ofta få höra att man inte är särskilt kvinnlig om man gör si eller så..väljer att göra det eller det....är faktiskt inte ovanligt...iaf inte för mig att få höra...hört det så mycket att jag till viss del håller med..

Och det behöver inte betyda att det är dåligt...för vad är kvinnligt eller manligt....

Manhaftig är det bra eller dåligt att få höra att man är....
Eller är det ännu ett ord folk säger åt kvinnor som inte håller sig inom ramen vad som anses som passande för en kvinna.....

Är man en kvinna om man gillar att pynta hemma, städa, baka..pyssla om till döds...är det det som mallen...

Är man mindre kvinna om man gillar att skjuta, springa i skogen, träna...

Jag bara funderar....vad är kvinnligt...

Kanske är det bra att vi fått ett nytt ord i vår ordbok..HEN...
Kanske mina barnbarn får möjligheten att vara en perfekt människa i sitt eget skal utan att måsta ha detta...är du kvinnlig eller manlig....utan bara få vara "det är jag"

Jag har haft så tur som har träffat en sån fin kille som Jonas...en kille som uppskattar att jag drar ut honom på skogspromenader....som är glad att jag accepterar hundhår...han är så snäll och omtänksam att jag ibland undrar om jag kan ge något tillbaka..(förutom att laga mat)


Att i min ålder verkligen ha fått träffa någon som gör mig hel är något helt otroligt...jag som hade tappat tron på tvåsamhet...


Nu ska jag vända blad och hoppas att de inte blåser tillbaka...kanske göra som Simon & Thomas...limma ihop sidorna :))

Ha det så bra och sköt om er...

 

5 kommentarer:

  1. Va du kan ge tillbaks,FRIA....med ett fång rosor.De är ni båda två värda.Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte att man är mindre kvinnlig för att man springer i skogen och inte gillar att städa/pyssla mm. Sen finns det säkert kulturella regler om vad som är kvinnligt eller manligt, men det finns så otroligt många olika människor och alla är vi olika. Vad tråkigt om alla tjejer bara städade, bakade och pysslade! Ha det gott! Skoj att läsa din blogg :)

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig oftast kvinnlig när jag drar på mig mina gröna byxor, Lundhagskängor...jag har ju köpt en rosa kamoflage keps :))
    Visst vore det ändå bra om man kan använda ordet Hen naturligt...tur är väl att man är född nu och inte för 100 år sedan...
    Det jag vill belysa var att vi ska ge barn av båda könen lika uppfostran....tjejer ska inte jämt känna att de måste vara så duktiga....vi är många som gått iväggen just för att vi ska vara så duktiga..../Sofie

    SvaraRadera
  4. alltså...jag ragga ju upp han...jag ska väl inte behöva fria också...nä, någon jämlikhet får det lov att vara :))
    /Sofie

    SvaraRadera
  5. Vad kul och bra att du är HAPPY och lycklig :)

    SvaraRadera