jag

jag

lördag 7 maj 2011

Premiär...

Igår var första gången på inlines..tungt, blött och härligt..

Idag har jag varit ut på en härlig löprunda..jo härlig känner inte att det måste gå så fort jämt..ett tankesätt som jag måste börja leva efter..

Men det är lättare sagt än gjort.

Har fått upp ögona på vad som är fel...och det finns en hel del att jobba med..

Tror även på
Ayurveda är sanskrit (Indiens motsvarighet till latin) och betyder ”kunskap om livet” eller ”kunskap om allt levande”.

I mitt fall så är jag en "PITTA"..och då har man elden inom sig..

Pitta
En person med pitta som dominerande dosha är ambitiös, målinriktad och har ett skarpt intellekt, den typiska ledartypen helt enkelt. Kroppen är av medellängd och oftast stark. I obalans kan en pitta bli dominerande och aggressiv. Även magsår, migrän och högt blodtryck är vanliga problem för dessa personer.  Eld och vatten är de element som tillsammans bildar pitta-dosha. Det är framför allt eldens egenskaper som präglar pitta, vilket ger kvaliteter som varm, het, skarp och lätt.
I kropp och sinne ansvarar pitta för förbränning och ämnesomsättning. Även seendet (inre och yttre) och intellektet styrs av pitta.
Då pitta är den dominerande doshan är kroppen ofta av ”medelstorlek”, stark och snabb. Huden är ljus, varm och känslig för solen. Fräknar och leverfläckar är vanligt. Håret, som ofta har inslag av rött, är mjukt och tunt. Är ofta varm och svettas lätt.
Intellektet är skarpt och sinnet alert. Höga ambitioner, en stark vilja, envishet, effektivitet och målmedvetenhet är vanliga inslag. Ordningssinnet är ofta välutvecklat och den organisatoriska förmågan hög. Minnet är gott.
Pitta i obalans innebär ett överskott av pittas egenskaper i kropp och sinne. Vanliga tecken är bristande tålamod, tendenser att köra över andra, svårigheter att delegera samt en alltför kritisk hållning gentemot sig själv och andra. Alltför mycket fokus på prestation är vanligt. I längden finns risk för utbrändhet, det ”brinner” helt enkelt för mycket.
Stressmage, högt blodtryck, migrän och inflammationer i framför allt huden är fysiska tecken på ett pittaöverskott.
Avkoppling och måttlighet är viktigt för att hålla pitta i balans. Tex kan lugna promenader i naturen dämpa pitta och påminna oss om att vårt värde inte ligger i vad vi uträttar.


PITTA - energisk och viljestark

* Medium kroppsbyggnad, ofta atletiska
*  Företagsam
 * Skarpt intellekt
* Blir irriterad och arg vid stress
 * Ljus, känslig hy och blont eller rött hår
* Gillar inte för varmt väder
* God talare, karismatisk

Får obalans av:
1. Pressade förhållanden
2. För stora krav på sig själv och andra
3. För starkt kryddad mat
4. För mycket sol och värme

Symptom på obalans
Omättlig hunger och törst, blir burdus, extra kritisk, hudproblem, inflammationer, svidande känsla i mage, hals, ögon och hud.

Kost för pitta

Pitta bör äta mest gröna och vita grönsaker. Hellre avokado och banan än citrusfrukter.

Pitta bör undvika

för mycket råkost samt röd fruktgrönsaker. Mildare mat är bättre än kryddstark.

Ett för mig väldigt intressant tankesätt som förklarar något jag känner.


Hoppas att ni har det bra och sköt om er...

4 kommentarer:

  1. herre ge...kanske dags att sluta tänka så förbannat mycket. Bara ge sin kropp stryk för att det känns bra.
    Det endA som ger något är utbyte av det man tycker om, Sen får den där pitta fara åt pippan.
    Inte ens itressant.
    Tänk själv och känn efter vad du/din kropp behöver.
    Varför göra det svårare än det är.
    För det är så jäkla enkelt.
    Man ska trivas.
    /-Anders

    SvaraRadera
  2. Skriv ner på ett A4:a
    Vad vill jag uppnå med mitt liv.
    Vad villjag absolut inte.
    När man sen dör ..människor har en tendens att göra det ibland. Hade då pitta gjort ditt liv rikare. Knapast.
    Eftersom jag själv tränat hela mitt liv så fattar jag inget av sån där skit.
    Jo..jag blir t o m förbannad över att folk alls tor på all sån skit.
    Varför inte känna sin egen kropp och utgå utifrån det. Ska det vara så jävla svårt.
    <</-Anders

    SvaraRadera
  3. Men många med jag har så lätt att förringa signalerna i kroppen och då hamnar man i en ond cirkel...sen gillar jag det österlänska tänket..

    För dig är det lätt men för många är det svårt..kvinnligt??
    /Sofie

    SvaraRadera
  4. Får väl erkäna att jag tränat fel också. Och då borde man ju ha hittat någon annans recept i stället för att tjurskalliogt fortsätta fel.
    Men det erkänner jag aldrig :)
    -Anders

    SvaraRadera