jag

jag

torsdag 26 maj 2011

Promenad..

Magsjukans härjningar har börjat av ta och livet återvänder..
Städat i huset idag hel nöjd efteråt..

Tog en skön promenad med Fixa efter Tranmyrvägen i Tjapps.
Ville promenera någon annanstans än efter asfalt där för tog jag bilen till Tjapps.

Kameran hade laddat batteri :)) klicka på bilderna så blir de större.

Kvarnbäcken, samlingen för vila, mat och surr under jakten.

Vid skogs kanten i detta grustag så föll min första tjur, fjoling på 126 kg.
Vi hade gått på detta gångstånd länge och hade skymtat en stor svart älg i den täta ungskogen.
Stor svart älg just där ger förhoppningen om en "Storlida" älg från Reivoreservatet. När vi kom mot vägen så genade vi och fick se att det var en STOR älgko och en fjoling..hunden som gjorde detta fin fina jobb var Roy, svensk, finsk dubbel champion som min bror fått av sin svärfar..Året var -88


Arnes torn, är nog det pass där det är skjutit flest älgar..ett riktmärke.

Tänk vilken betydelse dessa lador en gång i tiden hade för befolkningen.
Nu följer en efter en samma gång..tillbaka till naturen.

Ytterligen en koja som fallit för tidens tand, kanske en koja som användes vid slåttern eller kanske något helt annat...känner inte till historien..vet bara att min farmor brukade plocka bär där i närheten.

Målet med promenaden var Brajsjön.

Fixa är min ständige följeslagare..alltid villig att följa med.

Hon ville så gärna släcka törsten i sjön men det blåste så att vågorna slog in mot landet..blev inte riktigt som hon tänkt sig..hon försökte flera gånger innan hon gav upp.

Ha det bra och sköt om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar