jag

jag

tisdag 11 januari 2011

MÅ BRA....

En tidning som jag brukar köpa då och då, har så gjort sedan i mitten på -90 talet..Har en bra blandning av innehåll, tycker jag får mycket inspiration av den.

Fick ett erbjudande om 3 nr av Blossom, prövar det så får jag se vad hon har i sin tidning.

Jag brukar ibland tänka vad är "MÅ BRA"...
För det ryms så mycket inom dessa två ord, må bra.

Jag tror att ingen kan ständigt gå i ett "må bra" skimmer.
Vore omänskligt..detta "må bra" inlägg handlar om den inre må bra känslan..
Sen kan olika sjukdomar störa till det men det finns de som är sjuka som anser att de ändå mår bra, som sagt svårt ämne..

För att må bra så krävs det många saker att falla på plats.
Jag gör en lista på saker som jag anser vara bra saker för att må bra..

*Motion...(man blir så nöjd på sig själv när man har svettats lite)
*Trivsel på jobbet..(att man blir hörd)
*Bra och nyttig mat..
*Ekonomi som går ihop
*Husdjur (annat fokus än på sig själv)
*Inte jobba för mycket..
*Sova minst 7 timmar
*Trevligt socialt umgänge då och då..
*Vistas utomhus..(få frisk luft)
*Att se de små glädje ämnena..
*Växa med möten av andra människor..(behöver inte älska alla, vad kan jag lära mig av denna människa "Kay Pollak"

Listan kan jag göra längre om jag vill..men kan det lätt bli en lista som bara görs.
Sen tror jag att man inte ska fastna i så mycket tankar utan lära sig att placera dem någon annanstans..tanke övningar som jag har lärt mig att göra, tar tid att lära sig men nu går det lätt..

När jag mådde som sämst så fanns det tankar som ständigt återkom speciellt när jag skulle sova..läste då någonstans att man skulle placera tankarna mentalt i kontoret eller liknande.
För min del så blev det soptunnan, förklara sättet här nedan.

"Jag sluter ögona, far med tanken hur jag sätter på mig skorna, kläderna, öppnar dörren, kliver ut på bron, går trappstegen ner, vägen och stegen till soptunnan, öppnar soptunnan släpper ner "TANKEN", stänger luckan, tänker mig tillbaka hela vägen på samma sätt"

För mig fungerar det bra..träning ger färdighet..jag har även använt utedasset i Sadde för vissa tankar..dessa tankar ligger ännu kvar där och stör mig inte det minsta numera..

Kan skriva hur mycket som helst om att må bra utefter mina erfarenheter..men nu sätter jag punkt för just nu..skriv gärna kommentarer om ni vill..

Igår slog jag 2 flugor på en smäll.
Kokade benkött av älg, tog av buljong och köttiga ben till dagens middag..köttsoppa..resten gjorde vi blöta av igår.

Blöta blir det inte någon fler gång till middag för jag har varit hungrig hela natten..ingen mat som mättar en länge..

Är i valet och kvalet..oj, vad tales sätt som kommer fram..
Ska jag vara ledig nästan hela April....måste bestämma mig innan i morgon.

Hur som helst så ska ni ha det bra..

CARPE DIEM

4 kommentarer:

  1. Hej!!

    Det är Lennart, krångligt att skicka, blev anonym.

    Det har varit roligt att se alla bilderna på SNÖ!Mitt enda minne av längdskidåkning, var när vi blev tvingade i skolan, men nu undrar jag faktiskt hur det skulle kännas. Hoppas kunna komma upp snart.

    Ha en fin kväll och hälsa Tomas

    SvaraRadera
  2. Du anar inte hur mycket som hänt när det gäller skidåkning..fråga Thomas vid tillfälle.
    Hoppas att du har det bra...
    Anonymt går bra och när man gör som du skriver ditt namn så blir det kanon.

    /Sofie

    SvaraRadera
  3. Kloka ord! Jag har också ett knep för negativa tankar som jag ska berätta om sen.

    Ett stort grattis på 27årsdagen(?) Sofie! Hoppas att du får en bra dag!

    Kram Gerd

    SvaraRadera
  4. Tacka, tackar..
    /Sofie

    SvaraRadera