jag

jag

torsdag 6 oktober 2011

Fick höra att jag verkade lycklig...

Genast så börjar jag då tänka vad är lycka..

Googlade lycka..
Lycka är en känsla av varaktigt välbehag.

Den svenske lyckoforskaren Bengt Brülde utforskar i sin bok "Lyckans och Lidandets Etik" (2009) olika innebörder av lyckobegreppet: Renodlade affektiva teorier om lycka identifierar lycka med en eller flera positiva affekter (känslotillstånd), exempelvis känslor som sinnesro, glädje, njutning, välbehag, etc. Lycka kan också definieras som "positiv affektbalans över tid".

 Med dessa fakta kan jag bara hålla med..jag känner lycka just nu och gläds så oerhört av att få känna alla dessa känslor som definieras i ovan text.

Att jag har träffat en som gör mig hel..är en otroligt härlig känsla.
Jag vet att vi bara har träffats i tre månader men det tänker jag inte så mycket över utan känner bara...Lycka som nämns i ovan text..

- I lyckoforskningen kan man se vilka faktorer som rent statistiskt gör folk lyckliga. Det finns ingenting som tyder på att materiella ting skulle göra oss påtagligt lyckligare. Även pengar är ganska oviktigt för lyckan
säger ovan nämda forskare i en annan artikel..

Lyckoforskningen visar i stället att det är kärleken till en partner eller nära vänskapsrelationer som har störst positiva effekter på lyckan.

om ni vill läsa mer..
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/lycka-ar-att-kunna-gilla-laget-och-sig-sjalv_488295.svd

Det konstiga är att när jag nu känner lycka så håller jag med forskaren...det materiella har ganska liten betydelse..det som har betydelse är den som gör så att jag känner lycka..


Ha det så bra

1 kommentar: