jag

jag

måndag 10 oktober 2011

Matematik...

Jonas sa till mig när jag berättade att jag skulle till Öjebyns djurklinik med Tajson för att fixa till hans tänder som är dåliga och lösa.
-Nog är du tuff som inte har honom försäkrad...

Anledning till det är att jag har oftast haft 3 eller fler hundar de senaste 25 åren.
Att betala försäkrings avier för varje hund varje år blir mycket pengar..

Ex. Pimmen blev 15 år och hade aldrig besökt veterinären..
Räkne exempel.. 15 x ca 1200 =18000

Tajson 7x1500=10500, kan göra hur många räkne exempel.

Jag vill inte säga att det är dumt att betala för det är upp till var och en men jag svarade Jonas.
-Jag tar smällen då den kommer..

Det jag nu var i Öjebyn och gjorde med Tajson hade jag ändå inte fått något på försäkringen för, detta som jag gjorde kallades skönhets operation och det täcker ingen försäkring..2800 :- kronor kostade kalaset...

Jag har således 7700 :- kvar att operera honom för, till det kommer självrisk om jag skulle ta ut på någon operation.

Tajson är nog den hund som ändå kostat mig mest..fick fara från Rebnes till Arvidsjaur för att söva ner honom och ta bort en fluga som han bitit fast i läppen..tror nog inte att jag fått utnyttja någon försäkring då heller.

Det jag är lite bitter över är att denna lilla otroligt söte hund har varit belastad med vad jag gissar Finnspetsens alla sjukdomar.
Han har haft oturen att vara lite småhalt varje jakt...


Han är dock en liten charmknutte min Tajjan.





Nog har jag haft lite småskador på hundarna och någon magsjuka.
Har haft tur också att få ha friska hundar..

Nu väntar middag...paj med massor av go saker i..tänke bästa att testa av Jonas så här i början...lika bra att han vänjer sig vid min husmanskost :))

Ha det så bra & sköt om er

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig heller haft mina hundar försäkrade. Resonerar som dig, jag tar smällen när den kommer.

    SvaraRadera
  2. Jag har också haft oförsäkrad hund det vill jag inte göra om att stå där hos veterinären och han säger att det kanske kostar 30 000 då är det inte ett roligt val att stå där och fundera om man ska ta bort för att man inte har råd, inte roligt...
    Åsa

    SvaraRadera