jag

jag

onsdag 17 oktober 2012

Att ha en hobby??

Vad är det egentligen,,att ha en hobby..

Är det något som man brinner för eller är det något som man gillar att göra..

Som jag som gillar att göra flera saker..är det då en hobby eller bara gilla..

*Jaga, gilla eller hobby
*Motionera..hobby eller måste..
*Hundar, gilla eller hobby
*Laga mat, gilla, hobby eller måste
*Shoppa, gilla, hobby eller måste
*Blogga, gilla eller hobby

Som ni ser är det inte lätt...men jag tror att det som ger avkoppling för själen är bra oavsett vad det kallas..

Att jag gillar hundar och matlagning ärväl inget som någon direkt höjer på ögonbryna åt men ibland så är de bara måste göra..

Samma saker Motion,,,hur ofta är det inte måste?

Shoppa är ju kul till en viss gräns,,jag vet ju inte hur det skulle vara om man hade obegränsade resurser :)

Blogga är ju roligt, att läsa andras är ännu roligare..kanske är det en hobby för mig..jag gör det bara för att det är skoj aldrig något tvång...

Eller är ordet hobby bara ett namn utan riktigt innehåll..

Men nä,,så här står det i Wikipedia..

En hobby är en återkommande aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull.
Får man betalt för detta, har man tagit det första steget från hobby till arbete. En hobby, till skillnad från arbete, innebär inget tvång, utan baseras på frivillighet. En hobby kan dock övergå i mani, och då upphör frivilligheten.
Det är vanligt med föreningar för specifika hobbyer där personer med samma intresse kan mötas. Dessa föreningar kan även ingå i större förbund, exempelvis Sveriges Schackförbund, Sveriges Shogiförbund eller Sveriges roll- och konfliktspelsförbund.

Ja ha då visste jag det..en riktig balansgång med andra ord, kanske ena gången hobby nästa gång "halv" tvång..eller så inser jag att jag har kanske ingen hobby...

Ha en bra dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar